Accedi al sito
Serve aiuto?

We believe that, lock the reality, the time, the movement, documenting a specific situation and perhaps transmit what we call "memory", is certainly one of the tasks of photography.

My choice of shooting " in moving" the stationary subjects, in this case from the window of a speeding train, is a pretext for abandon this historic purpose of record or demonstration, in favor of the search for a poetics of everyday life, through a kind of aesthetic abstraction caused from the "moved" which together with "blurred" are the most common lapsus of the beginner photographers.

This simple project consist in using the camera as just one of the countless tools to make Art. The key elements are the dark (the photos were taken at dawn arriving in Paris), the movement (the shooting was done from the window of the speeding train) and the result is a fusion of light and colors, filtered to computer with a software photo-graphic and printed with digital process on hammered paper.

The images "moved and blurred", obtained by clicking on the move, appear indeterminates and rarefied, the fusion of lights, shapes, colors and dark areas determines and assign them pictorial and emotional features.

The result is a collection of fantastic and abstract or nuanced transformations of the reality : a series of images and colors of a landscape newspaper, which we usually do not consider, because the daily routine often does not leave us time to "look." They are images that exist in the eye, only for a moment, but, with the complicity of the camera, can become art.


Noi crediamo che, bloccare la realtà, il momento, il movimento, documentando una situazione specifica e forse trasmettere ciò che noi chiamiamo "memoria", sia sicuramente uno dei compiti della fotografia.

La mia scelta di riprendere “in movimento” dei soggetti fermi, in questo caso dal finestrino di un treno in corsa, è un pretesto per abbandonare questo storico scopo dimostrativo o di cronaca, a favore della ricerca di una poetica della quotidianità, attraverso una sorta di astrazione estetica causata da quel “mosso” che insieme allo “sfuocato” costituiscono i lapsus più banali dei fotografi principianti.

Questo semplice progetto consiste nell’usare la macchina fotografica semplicemente come uno degli infiniti strumenti per poter fare Arte. Gli elementi fondamentali sono il buio (le foto sono state fatte arrivando all’alba a Parigi), il movimento (le riprese sono state fatte dal finestrino del treno in corsa) e il risultato è la fusione di luci e colori, successivamente filtrati al computer con un software foto-grafico e stampati con procedimento digitale su carta martellata. 

Le immagini “sfuocate e mosse”, ottenute scattando in movimento, risultano indeterminate e rarefatte, la fusione di luci, sagome, colori e zone buie determina e attribuisce loro peculiarità pittorica ed emozionale.

Il risultato è una raccolta di trasfigurazioni fantastiche e astratte o sfumate della realtà: una serie di immagini e di colori di un paesaggio quotidiano, che solitamente non consideriamo, perché la routine quotidiana spesso non ci lascia il tempo di "guardare". Sono immagini che per l’occhio esistono solo per un attimo ma che, complice lo strumento fotografico, possono diventare Arte.

raffaele cavazzoni artist & architect
7 place Jean Baptiste Clément
75018 - Paris
France
 
Tel: +39 335 1098483
Fax: +39 0376 292 022
rk@raffaelecavazzoni.com